»آخرین مطالب سایت
وبسایت رسمی مولانا عبدالصمد غیاثی
کتاب فضایل اعمال

کتاب فضایل اعمال

تألیف: شیخ الحدیث مولانا محمد زکریا رحمه الله عیه

این کتاب شامل چندین مباحث است که عبارتند از: حکایات صحابه، فضائل قرآن، فضائل نماز، فضائل ذکر، فضائل تبلیغ، فضائل رمضان، عقب ماندگی مسلمین و راه حل آن .

مولانا محمد زکریا رحمه الله در ضمن تدریس و تبلیغ به تألیف کتب ارزنده ای آغاز نمود و این برنامه از سال ۱۳۴۱ هجری آغاز گردید و تا پایان ادامه یافت و کتب بسیار نفیسی بعد از خود بطور یادگار گذاشت که بعضی از آنها عبارتند از: تقاریر کتب حدیث، حالات زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم، خلفای راشدین، سلاطین بنی امیه، اصول حدیث علی مذهب الحنفیه، فضائل نبوی، شرح ترمذی، اوجز المسالک شرح مؤطا امام مالک (به زبان عربی در ۲۰ جلد)، تحفه الإخوان فی بیان احکام القرآن، المؤلّفات و المؤلّفین، فضائل اعمال، الکوکب الدرّی، لامع الدراری و غیره.

کتاب فضائل اعمال یکی از کتابهائی است که مورد قبولیت قرار گرفته و به زبانهای مختلف ترجمه شده است و در اکثر مساجد در مناطق مختلف خوانده می شود.

هدف از تألیف این کتاب

این نکته روشن و واضح است که انبیآء علیهم السلام امتهای خود را به طرف وحدانیت و ربوبیت خداوند متعال و صفات او دعوت داده و با ترغیب دادن و شنوانیدن فضایل، امت را به طرف اوامر خداوند متعال دعوت می دادند و بوسیله وعیدها آنها را از ارتکاب نواهی می ترساندند. ضرورت این امر پیش آمد که از یک طرف امت با فضایل آشنا شود و از طرف دیگر اهمیت و ضرورت محنت و مسئولیت امت هم معلوم شود، برای این هدف کتابهای فضائل نوشته شده اند. که کتاب فضائل اعمال نیز یکی از این کتابها می باشد.

تأثیر فضائل اعمال در زندگی

این حقیقت غیر قابل انکار است که بر اثر شنیدن فضائل و تشویق و ترغیب مسلمانان از طرف داعیان دین، در زندگی بسیاری از مسلمانان تغییر آمده و اصلاح شده اند و بسیاری از کفار به اسلام روی آورده و مسلمان گشته اند.

اعتراض بر کتاب فضائل اعمال

بعضی افراد شبهه افکن بر این کتاب اعتراض وارد نموده می گویند: این کتاب پر از خرافات و بدعات است و همه احادیث آن ضعیف و موضوع هستند.

پاسخ به این اعتراض

در پاسخ به این اعتراض می گویم: این گفته صحت ندارد.

اولاً: این حکم که این حدیث صحیح است یا ضعیف، در میان محدثین حکم متفق علیه نیست و یک أمر اجتهادی است، و هر محدث بنابر ذوق و اجتهاد خویش بر صحت یا ضعف یک حدیث حکمی صادر می کند. و حکم یک مجتهد بر مجتهد دیگر واجب العمل نیست.

پس همانطور که در مسائل فقهی معترضین می گویند ما از یک امام معین تقلید نمی کنیم، بلکه قول صحیح را می گیریم، همینطور در بیان صحت و سقم احادیث، نباید از حکم یک مجتهد تقلید کنند و حکم دیگران را نادیده بگیرند، اگر در این مورد فقط از حکم شیخ آلبانی تقلید نمودند و تحقیق دیگران را نادیده بگیرند این همان تقلید است که از آن نهی می کنند در حالی که خود گرفتار تقلید هستند.

ثانیاً: شیخ الحدیث محمد زکریا در کتاب فضائل اعمال از کتب حدیث که محدثین مشهور آنها را روایت کرده اند؛ مانند، صحیح بخاری، صحیح مسلم، موطا امام مالک، مسند احمد بن حنبل، سنن ترمذی، سنن ابوداود، سنن نسائی، سنن ابن ماجه، سنن بیهقی، صحیح ابن حبان، سنن طبرانی، مصنف ابن ابی شیبه و مستدرک حاکم و کتب حدیث دیگر احادیث را نقل نموده است.

اینها کتب معتبر اهل سنت هستند، بعضی از این محدثین در ضمن روایت حدیث حکم آنرا نیز می نویسند، که این خود تأییدی بر آن حدیث از جانب محدث می باشد.

ثالثاً: شیخ الحدیث روی سند احادیثی که در صحت و سقم آنها اختلاف است، بحث نموده و صحیح بودن یا حسن بودن آن را از اقوال محدثین ثابت نموده است، اگر به خود زحمت داده و بدون تعصب نگاه کنید می بینید که شیخ الحدیث بر خود لازم دانسته که در مورد سند برخی از احادیث در حد نصف صفحه یا کمتر بحث کند و اقوال ائمه حدیث را ذکر می کند.

رابعاً: این احادیث در مورد فضائل هستند که به اتفاق علمآء روایت حدیث ضعیف و عمل به آن در فضائل جایز است. چنانکه ذیلاً برخی از عبارتهای علمای فن حدیث نقل می گردد:

ویجوز عند العلماء التساهل فی أسانید الضعیف دون الموضوع من غیر بیان ضعفه فی المواعظ والقَصَص وفضائل الأعمال لا فی صفات اللَّه تعالى وأحکام الحلال والحرام». (المختصر فی أصول الحدیث – (۱ / ۲) (التقریب والتیسیر لمعرفه سنن البشیر النذیر فی أصول الحدیث – (۱ / ۶) (مقدمه ابن الصلاح – (۱ / ۱۹) (المفصل فی علوم الحدیث – (۱ / ۴۸۵)

و نزد علمآء تساهل در اسانید حدیث ضعیف نه در موضوع جایز است، بدون اینکه ضعف آن بیان شود، البته در مواعظ، و قصص و فضائل اعمال، نه در صفات الله و احکام حلال و حرام.

«ویجوز عند أهل الحدیث وغیرهم التساهل فی الأسانید وروایه ما سوى الموضوع من الضعیف والعمل به من غیر بیان ضعفه فی غیر صفات الله تعالى والأحکام کالحلال والحرام» (تدریب الراوی – (۱ / ۲۹۸)

و نزد اهل حدیث و دیگران تساهل در اسانید و روایت آنچه غیر موضوع است از حدیث ضعیف و عمل به آن بدون بیان ضعف آن در غیر صفات خداوند متعال و احکام مانند، حلال و حرام جایز است.

خامساً: اگر روایت حدیث ضعیف و عمل به آن در باب فضائل اشکال می داشت، امام بخاری کتاب «الأدب المُفرَد» را تألیف نمی کرد، که تقریباً ۳۰% (سی در صد) احادیث آن ضعیف هستند. نیز محدثینی مانند امام بیهقی و غیره حدیث ضعیف را در کتب خویش روایت کرده اند و حکم ضعف آن را نیز نوشته اند. این عمل محدثین دلیل است که روایت و عمل بر حدیث ضعیف اشکال ندارد و اعتراض بر آن اعتراض بر عمل محدثین است .

نظر بدهید!!!

۸ دیدگاه برای “کتاب فضایل اعمال”

  1. السلام علیکم

    خسته نباشید قالب قبلی سایت زیباتر و جذاب تر بود اگر میشود همون رو بزارید جزاکم الله خیرا

    ضمن اینکه از شما خواهش دارم بیوگرافی مفتی غیاثی را در سایت بگذارید شایعه های زیادی علیه ایشان در می آورند

    مسلمان ترکمن حنفی

  2. السلام علیکم

    در مورد احادیث منسوخ صحیح بخاری و مسلم مطلب بگذارید.با دلیل از قران و سنت و احادیث راجح و مرجوح این کتب حدیث هم مطلب بگذارید.جزاکم الله خیرا

  3. لاإله إلاالله

    سلام برشما ایا نرم افزار کتاب فضایل اعمال است.. اگه باشه که خیلى خوب میشه واگه امکانش است براى دانلود قرار بدهید تا همه دانلودبکنند

  4. وهاب

    این همه درست که فضایل اعمال بهترین کتاب هست پس چیطور میشه بیابمش و دانلودش کنم چون.این. حرف تقاضا ها ها قبلا هم.از شما شده بجز خوانش کار عملی انجام ندادی اگر نیست اصلا بگین نیست و قادر به ساخت نرم.افزارش نیستیم

  5. بشیر بم پشتی

    سلام علیکم ورحمه الله لطفا نرم افزار کتاب های اهل سنت بیشتر بذارید تااستفاده ببریم

  6. لطفا لینکش رو بزارید که ما دانلود کنیم

قالب وردپرس