»آخرین مطالب سایت
وبسایت رسمی مولانا عبدالصمد غیاثی
چرا ابن عمر رفع یدین را در نماز ترک نموده است؟

چرا ابن عمر رفع یدین را در نماز ترک نموده است؟

۱۳۵۷ – حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِی دَاوُدَ، قَالَ: ثنا أَحْمَدُ بْنُ یُونُسَ، قَالَ: ثنا أَبُو بَکْرِ بْنُ عَیَّاشٍ، عَنْ حُصَیْنٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، قَالَ: ” صَلَّیْتُ خَلْفَ ابْنِ عُمَرَ رَضِیَ اللهُ عَنْهُمَا فَلَمْ یَکُنْ یَرْفَعُ یَدَیْهِ إِلَّا فِی التَّکْبِیرَهِ الْأُولَى مِنَ الصَّلَاهِ ” فَهَذَا ابْنُ عُمَرَ قَدْ رَأَى النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَرْفَعُ , ثُمَّ قَدْ تَرَکَ هُوَ الرَّفْعَ بَعْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَلَا یَکُونُ ذَلِکَ إِلَّا وَقَدْ ثَبَتَ عِنْدَهُ نَسْخُ مَا قَدْ رَأَى النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِعْلَهُ وَقَامَتِ الْحُجَّهُ عَلَیْهِ بِذَلِکَ . فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ: هَذَا حَدِیثٌ مُنْکَرٌ قِیلَ لَهُ وَمَا دَلَّکَ عَلَى ذَلِکَ ؟ فَلَنْ تَجِدَ إِلَى ذَلِکَ سَبِیلًا . -[۲۲۶]- فَإِنْ قَالَ: فَإِنْ طَاوُسًا قَدْ ذَکَرَ أَنَّهُ رَأَى ابْنَ عُمَرَ یَفْعَلُ مَا یُوَافِقُ مَا رُوِیَ عَنْهُ , عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ , مِنْ ذَلِکَ قِیلَ لَهُمْ: فَقَدْ ذَکَرَ ذَلِکَ طَاوُسٌ , وَقَدْ خَالَفَهُ مُجَاهِدٌ فَقَدْ یَجُوزُ أَنْ یَکُونَ ابْنُ عُمَرَ فَعَلَ مَا رَآهُ طَاوُسٌ مَا یَفْعَلُهُ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ عِنْدَهُ الْحُجَّهُ بِنَسْخِهِ , ثُمَّ قَامَتْ عِنْدَهُ الْحُجَّهُ بِنَسْخِهِ فَتَرَکَهُ وَفَعَلَ مَا ذَکَرَهُ عَنْهُ مُجَاهِدٌ . هَکَذَا یَنْبَغِی أَنْ یُحْمَلَ مَا رُوِیَ عَنْهُمْ , وَیُنْفَى عَنْهُ الْوَهْمُ , حَتَّى یَتَحَقَّقَ ذَلِکَ , وَإِلَّا سَقَطَ أَکْثَرُ الرِّوَایَاتِ . (شرح معانی الآثار – (۱ / ۲۲۵)
مجاهد میفرماید: من پشت سر ابن عمر رضی الله عنه نماز خواندم بجز در تکبیر اولی جای دیگر رفع یدین نمی کرد .
ابن عمر که راوی حدیث رفع یدین است می بینیم که آن را ترک کرده است، این بجز از ثبوت منسوخ بودن آنچه پیغمبر صلی الله علیه و سلم را دیده که آن را انجام داده چیز دیگر نیست، و دلیل بر ترک رفع یدین برایش ثابت شده است.
اگر یکی بگوید که این حدیث منکر است در جواب به او گفته می شود که دلیل تو بر این گفته چیست؟ هرگز بر این گفته راهی نمی یابی.
اگر بگوید چون طاووس ابن عمر را دیده است که عملی را انجام داده که موافق با آن چیزی است که از پیغمبر صلی الله علیه و سلم روایت کرده است، به آنها گفته می شود: طاووس آن را روایت نموده و مجاهد خلاف آن را روایت نموده است، طریق جمع اینست که ممکن است آنچه را که طاووس دیده که ابن عمر انجام داده آن را قبل از اینکه نسخش برای وی ثابت شود انجام داده است، سپس دلیل بر نسخ آن برایش ثابت شده لذا رفع یدین را ترک کرده است، و آنچه را که مجاهد روایت کرده انجام داده است. این توجیه مناسبی است برای آنچه از آنها روایت شده است، و نسبت وهم از راوی دور کرده می شود، تا اینکه آن کاملا به اثبات برسد اگر اینطور نگوئیم اکثر روایات از اعتبار ساقط می گردند. (شرح معانی الآثار – (۱ / ۲۲۵)
مولاعبدالصمد غیاثی

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “چرا ابن عمر رفع یدین را در نماز ترک نموده است؟”

قالب وردپرس