»آخرین مطالب سایت
وبسایت رسمی مولانا عبدالصمد غیاثی
دو رشته ی اصلاح و هدایت (کتاب الله و رجال الله)

دو رشته ی اصلاح و هدایت (کتاب الله و رجال الله)

خداوند جهت هدایت و اصلاح بشر از بدو آفرینش تا خاتم الانبیاء همیشه در هر زمان دو رشته بر قرار نموده است
یکی کتابهای آسمانی، دوم رسولانی جهت تعلیم آنها، همچنانکه نازل نمودن کتابها را به تنهائی کامل قرار نداده است تنها به ارسال رسولان نیز اکتفاء ننموده است، بلکه هر دو رشته را مرتبا با هم برقرار گذاشته است.
این سنت الهی و شهادت قرآنی که جهت اصلاح و فلاح ملتها این هر دو سلسله را یکنواخت جاری فرموده دروازه بسیار بزرگی از علم بر ما گشوده است که برای تعلیم و تربیت درست انسان نه تنها کتاب کافی است و نه تنها انسان مربی بلکه از یک طرف به هدایت آسمانی و قانون الهی نیاز وجود دارد که آن عبارت از کتاب یا قرآن است و از طرف دیگر به یک انسان مربی و معلم نیاز دارد که بوسیله تعلیم و تربیت خویش عموم مردم را به هدایت آسمانی آشنا گردانیده آنها را به آن عادی بگرداند . (معارف القرآن، ج۱، ص۴۳۶)
دعای حضرت ابراهیم علیه السلام
حضرت ابراهیم برای فلاح دنیوی و اخروی نسل آینده خود اینگونه دعا کرد: «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَیُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (۱۲۹)» [البقره : ۱۲۹] در این آیه بیان می شود که حضرت ابراهیم برای فلاح دنیوی و اخروی نسل آینده خود، به بارگاه الهی دعا کرد که از بین فرزندان ما برای آنها رسولی بفرست که آیات تو را برای آنان بخواند و قرآن و سنت را به ایشان بیاموزاند و آنها را از نجاسات ظاهری و باطنی پاک گرداند.
از این آیه مفهوم می گردد که اکنون نیز علمآء که وارثان انبیآء هستند جهت اصلاح امت، دعا کنند و این چهار وظیفه را که عبارتند از: تلاوت آیات ، تعلیم کتاب، تعلیم سنت و تزکیه ، به نحو أحسن انجام دهند.
قبول شدن دعای حضرت ابراهیم علیه السلام
در حدیث است که به حضرت ابراهیم علیه السلام از طرف خدا بر دعای او چنین پاسخ داده شد که دعای شما پذیرفته شد و این رسول در آخر الزمان مبعوث می گردد. (معارف القرآن، ج۱، ص۴۲۷، به حواله ابن کثیر و ابن جریر)
نسل آینده را در یابید
همچنانکه حضرت ابراهیم علیه السلام برای نسل آینده دعا کرد و از خداوند درخواست نمود که رسولی جهت تبیین کتاب خداوند برای نسلهای آینده مبعوث بگرداند و خداوند نیز دعای وی را قبول فرمود، همچنین رسول الله صلی الله علیه و سلم نیز برای راهنمائی امت خویش افرادی را معین فرمود و نام برد، که بعد از وی در امور دین از آنها تقلید و اتباع نموده و از آنها اطاعت بکنند.
چنانکه از حضرت حذیفه رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: «اقْتَدُوا بِاللَّذَیْنِ مِنْ بَعْدِی أَبِی بَکْرٍ وَعُمَرَ) (سنن الترمذی – (۱۲ / ۱۲۱) بَاب فِی مَنَاقِبِ أَبِی بَکْرٍ وَعُمَرَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا کِلَیْهِمَا)
به دو نفر که (متصل) بعد از من (خلیفه)هستند؛ یعنی ابوبکر و عمر، اقتداء و پیروی کنید.
ازعرباض بن ساریه رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: « علیکم بسنتی وسنه الخلفاء الراشدین المهدیین من بعدی وعضوا علیها بالنواجذ » مشکل الآثار للطحاوی – (۳ / ۱۸۳)
سنت من و سنت خلفای راشدین را که هدایت یافته اند و بعد از من خلفه و جانشین من هستند بر خود لازم بگیرید، و با دندانهای نواجذ بر آنها چنگ بزنید.
رهنمودهای آیه و احادیث
از این آیه و احادیث پیغمبر صلی الله علیه و سلم به ما این درس داده می شود که انبیآء چگونه به فکر نسلهای آینده بودند که بعد از وفات آنها امتها بدون راهنما باقی نمانند و خداوند نیز این را خواسته است که هیچ زمانی از رجال الله خالی نباشد .
با راستان باشید
برای نسلهای آینده نیز از یک طرف رشته شریعت مطهره و از طرف دیگر رشته رجال الله برقرار ماند، که قرآن کریم در موارد متعددی به آن راهنمائی فرموده است
در سوره توبه می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ (۱۱۹)» [التوبه : ۱۱۹] ای مومنان از الله بترسید و با راستگویان (که نیتاً و قولاً و عملاً راستگو هستند) همراه باشید.
در سوره بقره راستگویان را چنین تعریف و توصیف می فرماید: «لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِکَهِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّائِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاهَ وَآتَى الزَّکَاهَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (۱۷۷)» [البقره : ۱۷۷] نیکی این نیست که چهره هایتان را به جانب مشرق و مغرب بگردانید و لیکن نیکوکار کسی است که به الله و روز قیامت و فرشتگان و کتاب های (آسمانی) و پیامبران ایمان آورد، و با وجود محبتی که با مال دارد آن را به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و مسافران و سوال کنندگان و در آزاد کردن بردگان داد و نماز را برپای داشت و زکات را ادا نمود و وفا کنندگان به عهدشان وقتی که عهد بستند و صبر کنندگان را در سختی و تکلیفی و زمان جنگ نیز (تعریف می کنم) اینهایند کسانی که راست گفتند و آن گروه فقط اینهایند پرهیزگاران.
در سوره فاتحه در خواست هدایت بر صراط مستقیم بیان شده است، خداوند برای راهنمائی صراط مستقیم به جای صراط القرآن یا صراط الرسول و یا صراط السنه، نشانی عده ای از بندگان خدا را بیان فرموده است که صراط مستقیم بوسیله ی آنها بدست می آید، چنانکه می فرماید: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ (۶) صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ (۷)» [الفاتحه : ۷].
نتیجه

این است که برای حاصل نمودن تقوا و صداقت، تزکیه و اصلاح، باید دنباله رو مردان خدا باشیم و معیت و همراهی آنان را بر خود لازم بگیریم تا بر اثر آن راه هدایت را حاصل نمائیم .

مولاناعبدالصمد غیاثی

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “دو رشته ی اصلاح و هدایت (کتاب الله و رجال الله)”

قالب وردپرس