»آخرین مطالب سایت
وبسایت رسمی مولانا عبدالصمد غیاثی
ثبوت و فضیلت نماز تسبیح

ثبوت و فضیلت نماز تسبیح

 

پرسش: آیا نماز تسبیح از حدیث صحیح ثابت است یا حدیثش ضعیف است؟

پاسخ: نماز تسبیح از حدیث صحیح ثابت است، متن حدیث به روایت ابوداود به شرح زیر است:

«حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ بِشْرِ بْنِ الْحَكَمِ النَّیْسَابُورِیُّ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عَبْدِ الْعَزِیزِ حَدَّثَنَا الْحَكَمُ بْنُ أَبَانَ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِلْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ یَا عَبَّاسُ یَا عَمَّاهُ أَلَا أُعْطِیكَ أَلَا أَمْنَحُكَ أَلَا أَحْبُوكَ أَلَا أَفْعَلُ بِكَ عَشْرَ خِصَالٍ إِذَا أَنْتَ فَعَلْتَ ذَلِكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ ذَنْبَكَ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ قَدِیمَهُ وَحَدِیثَهُ خَطَأَهُ وَعَمْدَهُ صَغِیرَهُ وَكَبِیرَهُ سِرَّهُ وَعَلَانِیَتَهُ عَشْرَ خِصَالٍ أَنْ تُصَلِّیَ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ تَقْرَأُ فِی كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَسُورَةً فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ الْقِرَاءَةِ فِی أَوَّلِ رَكْعَةٍ وَأَنْتَ قَائِمٌ قُلْتَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً ثُمَّ تَرْكَعُ فَتَقُولُهَا وَأَنْتَ رَاكِعٌ عَشْرًا ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ مِنْ الرُّكُوعِ فَتَقُولُهَا عَشْرًا ثُمَّ تَهْوِی سَاجِدًا فَتَقُولُهَا وَأَنْتَ سَاجِدٌ عَشْرًا ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ مِنْ السُّجُودِ فَتَقُولُهَا عَشْرًا ثُمَّ تَسْجُدُ فَتَقُولُهَا عَشْرًا ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ فَتَقُولُهَا عَشْرًا فَذَلِكَ خَمْسٌ وَسَبْعُونَ فِی كُلِّ رَكْعَةٍ تَفْعَلُ ذَلِكَ فِی أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُصَلِّیَهَا فِی كُلِّ یَوْمٍ مَرَّةً فَافْعَلْ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِی كُلِّ جُمُعَةٍ مَرَّةً فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِی كُلِّ شَهْرٍ مَرَّةً فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِی كُلِّ سَنَةٍ مَرَّةً فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِی عُمُرِكَ مَرَّةً» (رواه ابوداود وابن ماجه وعبدالرزاق فی مصنفه والطبرانی فی الکبیر والبیهقی فی شعب الایمان والبغوی فی شرح السنة وابن خزیمة فی صحیحه والحاکم فی المستدرک و قال: « هذا إسناد صحیح لا غبار علیه ، ومما یستدل به على صحة هذا الحدیث استعمال الأئمة من أتباع التابعین إلى عصرنا هذا إیاه ومواظبتهم علیه وتعلیمهن الناس ، منهم عبد الله بن المبارك رحمة الله علیه » المستدرك على الصحیحین للحاكم – (3 / 216) و صححه الشیخ الألبانی .

تحقیق الألبانی: ( صحیح ) انظر حدیث رقم : 7937 فی صحیح الجامع . (صحیح وضعیف الجامع الصغیر – (28 / 397) صحیح وضعیف سنن ابن ماجة – (3 / 387)

تحقیق الألبانی : صحیح ، المشكاة ( 1328 ) ، التعلیق الرغیب ( 1 / 237 – 238 ) ، التعلیق على صحیح ابن خزیمة ( 1216 ) ، صحیح أبی داود ( 1173 ).

 از عکرمه از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم به عباس بن عبدالمطلب فرمود: ای عباس ای عموی من، آیا به تو عطا نکنم، آیا به تو بخشش نکنم، آیا به تو ندهم، آیا به تو ده خصلت انجام ندهم، که هرگاه تو آن را انجام دهی خداوند گناهان تو را می بخشد، اولین گناهان و آخرین آن را، قدیم و جدید آن را، خطا و قصدی آن را، کوچک و بزرگ آن را، پنهان و آشکار آن را، ده تا خصلت شدند، اینکه چهار رکعت نماز بگذاری، در هر رکعت سوره ی فاتحه و سوره ای دیگر بخوانی، وقتی که از قراءت فارغ شدی، در رکعت اول در حالی که ایستاده ای، پانزده مرتبه بگوئی سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ ، سپس رکوع کنی و در حالی که در رکوع هستی ده مرتبه آن را بگوئی، سپس سرت را از رکوع بلند کنی و آن را ده مرتبه بگوئی، سپس پائین بیائی سجده کنان و در حالی که در سجده هستی آن را ده مرتبه بگوئی، سپس سرت را از سجده بلند کنی و آن را ده مرتبه بگوئی، سپس سجده کنی و آن را ده مرتبه بگوئی، سپس سرت را بلند کنی و آن را ده مرتبه بگوئی، پس آن هفتاد و پنج مرتبه در هر رکعت می باشند، در چهار رکعت همین کار را می کنی، اگر توانستی که در هر روز این کار را انجام دهی پس آن را انجام بده، اگر انجام ندادی، پس در هر جمعه یک مرتبه بخوان، اگر انجام ندادی پس در هر ماه یک مرتبه بخوان، اگر انجام ندادی در هر سال یک مرتبه بخوان، پس اگر انجام ندادی در عمرت یک مرتبه بخوان.

مسأله 1: در رکعت اول و سوم بعد از سجده دوم، الله اکبر گفته بنشیند و تسبیحات را بگوید، بعد از آن بدون گفتن الله اکبر به رکعت دوم و چهارم بلند شود. چون تکرار تکبیر مشروع نیست. (أحسن الفتاوی، ج3 ، ص491)

مسأله 2: در قومه؛ یعنی، ایستادن بعد از رکوع، نیز بستن دستها سنت است. چون در هر ایستادن طویل بستن دستها سنت است. (أحسن الفتاوی، ج3 ، ص491)

مسأله 3: در قیام بعد از فاتحه و سوره، و در رکوع بعد از سبحان ربی العظیم، و در قومه بعد از سمع الله لمن حمده ربنا لک الحمد، و در سجده بعد از سبحان ربی الأعلی، و در قعده (نشستن برای خواندن التحیات) قبل از خواندن التحیات این تسبیح خوانده شود (زیور بهشت، ج2، ص71).

مسأله 4: ادای نوافل (نماز تهجد و نماز تسبیح) با جمعی بیش از سه نفر بصورت تداعی مکروه می باشد. (محمود الفتاوی، ج1، ص190)

مسأله 5: اگر در نماز تسبیح در یک جا فراموش کرد که تسبیح را بخواند، در جای دیگر دوبرابر بخواند، هیچ مشکلی ندارد و سجده سهو لازم نمی گردد. (مجموعه فتاوی برای خواتین، ج1، ص380).

مسأله 6: اگر یکی در تسبیحِ نماز تسبیح، لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم را اضافه کند مشکلی ندارد. (مجموعه فتاوی برای خواتین، ج1، ص380).

دار الافتاء مدرسه دینی دارالقرآن سراوان

 

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “ثبوت و فضیلت نماز تسبیح”

قالب وردپرس